Hur Marinfloc AB löste avloppsrensningen i Ystad Hamn
Från första juni 2021 är alla hamnar runt Östersjön skyldiga att ta emot passagerarfärjornas avloppsvatten enligt nya internationella regler.
I rekordfart – på bara en månad – byggde vattenreningsföretaget Marinfloc sin reningsanläggning i Ystad hamn för avloppsvattnet från färjor och kryssningsfartyg.
Kontraktet skrevs 25 april. Och redan första juni kunde Ystad hamn öppna anläggningens kranar för grå- och svartvattnet som via ledning kom från toaletter, kök och duschar på färjorna från Polen, Bornholm och Tyskland.
– Vi från den marina sidan är vana vid snabba leveranser, förklarar Martin Gombrii, marinbiolog och VD för Marinfloc Sales and Production AB och ansvarig för byggnationen av anläggningen.
Trots den snabba uppbyggnaden har det inte gått ut över kvaliteten på reningsprocessen.
– Vi klarar metallvärdena enligt ABVA, Allmänna bestämmelser Vatten och Avlopp. Dessutom med god marginal, försäkrar Ola Larsson, ingenjör och VD för Marinfloc Service & Support AB, som utgör den andra delen av verksamheten. Där ansvarar han för drift och löpande underhåll av anläggningen.

Verksamheten är på så sätt uppdelad på två företag. Och på motsvarande sätt ser de två VD:arna nästan ut som vore de tvillingar.
– Vi får ofta frågan om vi är bröder, suckar de.
De är inte släkt men är besjälade av samma mål – att bidra till bättre miljö genom att utveckla och sprida sin vattenreningsteknik.
Östersjön är ett av världens mest miljöutsatta och känsliga hav – drabbad av övergödning och förgiftning – med många tillflöden från stora förorenade floder men med få utflöden. Och har därför fått särskild status som specialområde, av FN-organet IMO, International Maritime Organization. Med stöd från IMO fick samarbetsorganet för de nio Östersjöstaterna samt EU, Helsingforskonventionen, förkortad som ”Helcom”, igenom ett stopp för de orenade utsläppen av avloppsvatten från färjor och kryssningsfartyg i Östersjön. Tidigare medgav IMO att svartvattnet fick dumpas orenat i havet, men då minst tolv nautiska mil från kusten.
Från första juni 2021 måste därmed alla hamnar i Östersjön kunna ta emot avloppsvatten från fartygen. Marinflocanläggningen som står placerad längst ut i Ystad hamn är koncernens första landbaserade reningsanläggning – ett pilotprojekt som tjänar som modell för kommande anläggningar i Sverige och runt Östersjöns övriga hamnar.
Marinflocanläggningen är konstruerad för att bland annat ta hand om tungmetallerna i avloppsvattnet. Marinflocanläggningen renar vattnet genom att bland annat separera tungmetaller så att det avvattnade slammet, vid de nedströms installerade reningsverken, inte blir kontaminerat.

Även om byggnationer på land är ny okänd mark för företaget utgör avloppsrening på fartyg mer känt vatten för de båda entreprenörerna.
– Under 25 år har vi specialiserat oss på att rena vatten från olja, tungmetaller och andra föroreningar på fartyg, säger Ola Larsson. Vi har tagit fram behandlingsutrustning även för bland annat länsvatten, borrslamsrening, skrubbervattenrening och oljigt slam.
Den Orustbaserade koncernen med 45 anställda har sin tillverkning i Varekil på västkusten. Och 95 procent av produktionen går på export.
Marinflocs reningsanläggning längst ut i Ystad hamn utgörs av en kompakt men högpresterande konstruktion. Inom det inhängande området har Öresundsvarvet i Landskrona, under en månad, konstruerat och byggt upp en fem hundra kubikmeter stor mottagningstank där två pumpar effektivt luftar och syresätter det inkommande grå- och svartvattnet från fartygens mottagningsstationer i hamnen. Odörerna från det virvlande avloppsvattnet i tanken är knappt märkbara.

Marinflocs centrala reningsenhet är monterad i en hög container och står placerad på en trailer. Dit går avloppsvattnet i ledning från tanken. I realtid kan operatörer i sina mobiler sen följa de vitala delarna i processen.
Toapapper och annat koncentrerat fast torrt material utgör restprodukten från reningsprocessen. Men framför allt består den av det giftiga slammet. Efter en process för att laka ur vätskan avleds avfallet till en container. En gång i veckan hämtas den till ett företag i Helsingborg för destruktion. Och för entreprenaden står NCC.
– Förutsättningen att vi lyckades sätta upp och få igång anläggningen på bara en månad var att alla, beställare och leverantörer, verkligen gjorde sitt yttersta, summerar Ola Larsson.
——————————————————————————————————-
För med information:
Marinfloc Service & Support AB
Ola Larsson
ola@marinfloc.com
Tel: 0304 606 300
Marinfloc Sales & Production AB
Martin Gombrii
martin@marinfloc.com
Tel: 0304 606 300
——————————————————————————————————-